WIELEKE

Pinion versnelling

Pinion versnellingen

Versnellingsbak in de trapas in combinatie met riem aandrijving . Anders dan alle andere versnellingen zit die versnellingsbak, de Pinion, niet in het achterwiel zoals bij een versnellingsnaaf, maar op de plek van de trapas. De trapas maakt deel uit van de Pinion en de Pinion maakt op zichzelf weer deel uit van het frame. Dit is ook de reden dat het relatief lang geduurd heeft voordat de Pinion versnellingsbak grootschaliger op de markt kwam: als fietsenbouwer moet je immers speciale Pinion-frames maken.

Voordelen:

+ Groot bereik
+ Mogelijkheid tot riemaandrijving
+ Gelijke schakelstappen
+ Laag zwaartepunt en dat is goed voor de rij-eigenschappen
+ Onderhoudsarm
+ 5 jaar garantie

Nadelen:

- Kostbaar
- Bij grote krachten iets moeilijker schakelen, maar went


Versnellingsbak

Het versnellingssysteem van een Pinion fiets kun je het beste vergelijken met de versnellingsbak van een auto waarbij op meerdere assen een reeks tandwielen zitten die door de pook – bij een Pinion fiets de draaihendel op het stuur – in de juiste positie worden gebracht. Op zich een beproefde schakeltechniek, nu ook voor fietsen in miniformaat. De versnellingsbak zit op de plaats van de trapas en de trapas maakt er een onderdeel van uit. Het formaat van de bak valt mee en de meeste mensen zien het zelfs niet. Sommige denken dat je op een e-bike rijdt… Het gewicht is met 2.700 gram zwaarder dan een Rohloff of een derailleur versnelling, maar een kant een klare vergelijking is lastig te maken juist omdat ook de trapas deel van het systeem uit maakt. Wij schatten dat de Pinion een 700 gram zwaarder is dan een complete Rohloff-aandrijflijn. Het mooie van de positie rond de trapas in het hart van de fiets is dat het gewicht erg laag gepositioneerd is en dat komt de rijeigenschappen ten goede.

Pinion is verkrijgbaar in een C en een P (Premium) reeks

C serie

Verkrijgbaar in 6,9 of 12 versnellingen. Behuizing in 1 kleur en is uit alu-magnesium gegoten.
C is lichter dan de Preeks door het gebruik van magnesium. Kleuren kiezen is niet mogelijk.

- C6 (bereik 295%) elke stap van versnelling is 24.3% , gewicht 1800gr
- C9xr (bereik 564%) elke stap van versnelling is 24.3%, gewicht 2000gr
- C12 (bereik (600%) elke stap van versnelling  is 17.7%, gewicht 2100gr

P serie

Verkrijgbaar in 9,12 en 18 versnellingen. Behuizing is gemaakt uit gefreesd aluminium dat ook nog in verschillende kleuren (geanodiseerd) te verkrijgen is.

- P9 CR (bereik 364%) elke stap van versnelling is 17.5%, gewicht 2200gr
- P9 XR (bereik 568%) elke stap van versnelling is 24.3%, gewicht 2200gr
- P12 (bereik 600%) elke stap van versnelling is 17.7%, gewicht 2350gr
- P18 (bereik 636%) elke stap van versnelling is 11.5%, gewicht 2700gr

Bereik van een Pinion fiets

Bij versnellingen wordt vaak gesproken over het bereik en de stappen tussen de versnellingen.

Dat vraagt misschien wat uitleg.

Veel bereik betekent zoveel als zwaar kunnen trappen als je op volle snelheid bergaf gaat en/of wind mee hebt en heel licht bij wind tegen en/of steil bergop. Hoe groter dit bereik des te ‘breder’ het inzetgebied van de fiets. Bereik wordt aangegeven in procenten.

Het bereik van de P1.18 is 636% en de stappen tussen de versnellingen is een vaste 11,5%.

Ter vergelijking: een Rohloff heeft een bereik van 526% en een 3 X 10 derailleurversnelling 573%. De stappen tussen de versnellingen van de Rohloff zitten tussen 13,5% en 13,7% en die van de derailleur is te variabel om daar een gemiddelde aan te hangen.

Pinion versnellingsbereikVergelijking Pinion met andere

Pinion 18 vergelijkingstabel

Onderhoud van een Pinion fiets

Van alle drie de versnellingssystemen is de derailleur met ketting het minst onderhoudsvriendelijk. Omdat alles open en bloot ligt en vuil en water hun verwoestende werk vrij kunnen doen, heeft deze regelmatig een onderhoudsbeurt nodig. De Rohloff en Pinion versnellingsbakken zijn minder gevoelig voor water en vuil. Beide kunnen worden gemonteerd in combinatie met een ketting of een tandriem. De laatste is onderhoudsarm, de eerste heeft geregeld smering nodig. Kijken we naar de versnellingen zelf, dan schrijft Rohloff voor dat om de 5.000 km of 1 keer per jaar de naaf met olie gespoeld moet worden. Pinion heeft ook jaarlijks onderhoud nodig of elke 10.000 km. Rest de vraag: hoe lang gaan ze mee? Rohloff geeft een garantie van 2 jaar en er zijn inmiddels genoeg Rohloffs met meer dan 100.000 km op de teller. Pinion geeft 5 jaar garantie, maar de eerste Pinions zitten net rond de 50.000 km en fietsen nog vrolijk verder.

Wat vindt Wieleke van de Pinion

Wij, Bart & Gerda zaakvoerders van Wieleke doen jaarlijks fietsvakanties met onze Santos pinion fietsen. Gewoonweg fantastisch probleemloos en licht lopend systeem. Kom eens met ons praten , testrijden en overtuig Uzelf. Testfietsen genoeg voorhanden met Pinion.

Pinion schakelt geruisloos , heeft een zeer groot bereik, onderhoudsvrij, laag zwaartepunt, lichtgewicht achterwiel(rollende massa).
Wij vinden de Pinion de ultieme versnellingsbak die ook combineerbaar is met de riemaandrijving.
Wel duurder in aankoop, maar dit zal je snel vergeten zijn.
Zeker als je dit dan ook nog eens combineert met een fiets die een mensenleven lang mee kan.

Wieleke verkoopt Pinion in MTB en het huismerk Sarco, en in stads- en reisfietsen de merken Santos en Velo De Ville!


Pinion super!

Wij rijden zelfs ook al jaren Pinion en vinden het een super systeem. Mtb , stadfiets , reisfietsen Pinion is in al deze segmenten superieur.

Santos

Santos is een van onze merken die een zeer ruim aanbod heeft in reisfietsen met Pinion.
Santos was ook een van de eerste merken met riem aandrijving !
Het Wieleke is dan weer voortuitstrevend met een eigen MTB lijn onder het huismerk Sarco.

Niet alle merken en winkels zijn zo vooruitstrevend!


Pinion santos met riem


{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x