WIELEKE

Rohloff naafversnelling

Rohlloff versnellingsnaaf

Rohloff levert fietsversnellingsnaven, sinds 1998. Deze naafversnelling zit in het achterwiel en heeft 14 versnellingen. De Rolhoff-naaf is een techniek die zichzelf goed bewezen heeft.  De 14 versnellingen komen wat bereik betreft overeen met een fiets met drie voorbladen en een 9-speed cassette achter. Ja, je kan er dus ook licht mee fietsen.

Voordelen

Stilstaand terugschakelen

Dit vind ik persoonlijk na vele kilometers ermee gereden te hebben het grootste voordeel. Je staat voor een verkeerslicht en hebt nog niet teruggeschakeld. Of je gaat een helling af en meteen daarna gaat de weg steil omhoog. Soms ben je dan te laat met terugschakelen. Met een Rohloff-naaf kun je altijd schakelen. Dus ook als je stil staat. Vooral op een tandem is een Rohloff-naaf erg handig.

Onderhoudsarm

Het grote voordeel is dat deze naaf nagenoeg onderhoudsvrij is. In tegenstelling tot een gangbaar derailleursysteem, loopt de ketting recht en is daardoor minder aan slijtage onderhevig. De Rohloff-naaf hoeft maar één keer per jaar of iedere 5.000 kilometer met olie gespoeld te worden. En dit is iets dat je makkelijk zelf kunt. En anders leggen we dat je gerust uit. Tenminste. . . als je hier jouw fiets hebt gekocht.

Schakelgemak

Met de draaischakelaar aan de rechterkant op het stuur, kun je schakelen zonder dat je hoeft op te letten of de ketting scheef staat. Bovendien schakelt het razendsnel en hoef je niet te wachten tot de ketting op een ander blad ligt.

Riem i.p.v. ketting

In plaats van een ketting kun je een riem toepassen. Omdat je geen kettingolie nodig hebt, houd je je broek schoon:-) Een riem gaat veel langer mee dan een ketting en je hoeft hem minder vaak na te spannen. Een riem maakt een fiets helaas alleen wel wat duurder. Maar een riem heeft ook langere levensduur!

Degelijk

Vooral voor vakantiefieters is een Rohloff ideaal. Immers een gemiddelde vakantiefietser neemt zijn fiets mee in het vliegtuig en daar gaat wel eens iets mis. Een Rohloff is degelijker dan een achterderailleur en kan bijna niet stuk. Een Rohloff-naaf kan niet verbuigen of verlopen. Geen grote stappen. Je kent het gevoel vast wel. Je wilt iets lichter trappen, maar als je schakelt, fiets je meteen heel erg licht. Of je wilt iets zwaarder trappen en na een tandtandje afschakelen trapt je te zwaar.


Nadelen

Inrijden

In de 6e en 7e versnelling maakt de Rohloff-naaf hij een gezellig geluidje. Dat wordt later iets minder maar zal altijd zo blijven. Niet zo erg want de 6e en 7e gebruik je alleen wanneer je een berg beklimt. Meestal rijd je op glooiend terrein in de 10e, 11e of 12e versnelling. Wat het geluid betreft, Rohloff-naven vanaf -ongeveer- serienummer 47.000 maken minder geluid. We zitten nu boven de 160.000.


Kracht terugnemen

Van 8 naar 7: kracht terugnemen. Het schakelen tussen de 7 en 8 gaat wat minder als je gewoon doortrapt. Daarom moet je dan even wat kracht terugnemen. Eigenlijk is de Rohloff een 2 x 7 vernellingsnaaf en tussen 7-8 schakelt hij van 1 naar 2. Bij deze stap is het nodig om even kracht weg te nemen. Eigenlijk ga je deze stap enkel nemen bij het beklimmen van een berg. Ga ervan uit dat 1 tot 7 uw bergversnellingen zijn en 8 tot 14 uw gangbare en meest gebruikte range.
Versnelling 8 tot 14 zijn geruisloos en zeer aangenaam.

Prijs

Snel terugverdiend als je veel km's afmaalt.

Hoe lang gaat een Rohloff-naaf mee en hoe zit het met onderhoud?

Anno 2016 zegt Rohloff het zelf niet te weten. Een Duitser heeft tot nu toe meer dan 200.000 kilometer ermee gereden. Ikzelf heb die ervaring -nog- niet en durf hem te garanderen tot 100.000 kilometer.

Wij hebben verschillende fietsen in onze winkel die voorzien kunnen worden met de Rohloff naaf.

Rohloff binnenwerk

Rohloff E14 voor Bosch ebike

De  Rohloff SPEEDHUB-versnellingsbak is al 20 jaar beproefd en getest, staat bekend als betrouwbaar en is hoge kracht bestendig. Bijna net zo lang heeft het ook bij het gebruik van e-bikes bewezen dat dit de enige duurzame optie is voor middenmotoren.

Met zijn 14 versnellingen, het grote overbrengingsbereik van 526% en het hoogste rendement van alle versnellingsnaven, is de Rohloff E14 ideaal voor e-bikes, zelfs met de krachtigste aandrijvingen en op S-Pedelecs (45 km / u). 

De middenmotor communiceerd met de naaf via de E14 elektronica. Zo wordt de mototkracht gereduceerd op het moment van schakelen. Dit geeft een koppelingseffect.

De besturingseenheid bestaat uit twee componenten: de elektronische schakeleenheid op het stuur en de schakelbesturing op de Rohloff naaf. Om voorbereid te zijn op de toekomst heeft de Rohloff E-14 bluetooth. Updates worden hier geïnstalleerd, functies worden gewijzigd en apps hebben er toegang toe.

Riese & muller heeft een ruim aanbod van elektrische fietsen die voorzien zijn van de Rohloff e14 naaf.


Riese Muller superdelite rohloff

Riese muller supercharger rohloff


Download hier de gebruikershandleiding

Download hier de onderhoudshandleiding

Bekijk hier de video's van Rohloff


{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x