WIELEKE

Enviolo Naafversnelling

Geschiedenis Enviolo (nuvinci)naaf

Voor 2019 was benaming nuvinci en dit is gewijzigd naar Enviolo.

2000
Eerste NuVinci® CVP-prototype
Uitvinder Don Miller heeft een idee voor een nieuwe transmissie-uitvinding, als onderdeel van een poging om het snelheidsrecord op een fiets te verbreken. Lost de zwakke punten van de traditionele CVT op.
2007
N170™ nuvinci Naaf
De eerste commerciële CVP-transmissie voor fietsen:
• Ontvangt R & D 100 award,en populaire Science 'Best
• Productievolumes beginnen voor fietsmerk Batavus
2010
N360™ Nuvinci Naaf
Veel verbeteringen ten opzichte van eerdere modellen
• Aantal onderdelen vermindered van 312 tot 166 stuks
• 30% lichter en 17% kleiner
• Verbeterde Controller (50% minder draai rotatie)
£• Nieuwe controller & naaf interfaces
• Schakelen gebeurd in de frame drop-out
• Gemakkelijker schakelen onder belasting
2011
Harmony™ nuvinci automatisch schakelsysteem
Intelligent schakelsysteem: Het eerste continu variabele schakelsysteem voor eBikes dat automatisch wordt geschakeld met de N360-Naaf.
2014
H|Sync™
Integreert nuvinci Harmony automatisch schakelsysteem met eBike-interfaces, zonder dat er een afzonderlijk schakelapparaat op het stuur nodig is.
2015
N330™ en N380™ Naaf
Introductie van Nfinity™ en Harmony Productgroepen, nieuwe CVP's (N330 / N380) en nieuwe controllers (bedieningseenhied): C3™, C8™, C8s™, H3™, H8™
2017
N330f™ en N380x™
Introductie van de N330f, de groepset voor verhuur en commerciële fietsen.
Lancering van de N380x, een groepset speciaal ontworpen voor sportieve- en bakfietsen.
2018
Introductie van het nieuwe merk 'enviolo' en een compleet nieuwe, op rijders-behoeften gebaseerd, productportfolio.


Werking Enviolo naaf

Versnellingen werken middels tandwielen, maar niet bij de Enviolo (nuvinci). Deze naaf is een traploze versnelling, net als bij een oud Dafje. Het hart van de naaf zijn acht metalen kogels. Deze kogels zitten ingeklemd tussen twee metalen ringen. De ene ring zit vast aan het achterste tandwiel, brengt de kogels aan het draaien en deze brengen op hun beurt, via de tweede ring, het achterwiel in beweging. Door aan de versnellingsgreep op het stuur te draaien, verplaats je de positie van de kogels ten opzichte van de ringen. Hierdoor verandert de overbrengingsverhouding tussen de platen en daarmee de mate van versnelling. De naaf is één afgesloten geheel die gevuld is met tractievloeistof, een soort olie.
Het is even wennen: geen schakelmomenten en geruisloos. Draai aan de schakelhendel en heel gelijkmatig verandert de versnelling. Erg prettig. Én je kunt schakelen terwijl je kracht zet. Ook over het bereik van Enviolo zijn we positief. Met het bereik bedoelen we of je in een laag verzet makkelijk bergop kunt en in een hoog verzet niet als een gek hoeft te trappen als je wind mee hebt. Het bereik van een enviolo naaf met één kettingblad voor is zo’n 330%,360% of 380% (afhankelijk van model van de naaf) tegen 526% van een 14- versnellings Rohloffnaaf en 519% van een 27-versnellingsfiets met derailleur. De vroegere

Voordelen

+ onderhoudsvrij
+mogelijkheid om te combineren met riem aandrijving
+ lange levensduur
+ traploos en stilstaand schakelen

Nadelen

- gewicht
- rendementsverlies

Wij vinden deze naaf uitermate geschikt in combinatie met middenmotors om een comfortabel en onderhoudsvrije systeem te creëren.
Bosch heeft zelfs de naaf mee geintegreerd in het systeem. De werking is dan volautomatisch in samenwerking met de motor en het systeem noemt dan H-sync.
Ons advies is om deze naaf niet in gewone fietsen te gebruiken, dan is een Rohloff of Pinion een betere oplossing!

Uitvoeringen Enviolo

Enviolo City naaf
Ontworpen voor stadsfietsen en vlak terrein
Technische specificaties:
EsthetiekGegoten – elegante behuizing
AfwerkingLak met tampondruk
Versnellingsbereik310%
Max. bruto voertuiggewicht160 kg
Max. ononderbroken koppel50 Nm
Max. vermogen250 W
Vrijloop3 veren
As-opties10*135 schroefdraadas
Rem-optiesVelg, roller, schijf tot 180 mm

Enviolo Trekking naaf
Ontworpen voor trekking fietsen die worden ingezet op heuvelachtig terrein.
Technische specificaties:
EsthetiekGegoten – elegante behuizing
AfwerkingLak met tampondruk
Versnellingsbereik380%
Max. bruto voertuiggewicht180 kg
Max. ononderbroken koppel75 Nm
Max. vermogen250 W
Vrijloop3 veren
As-opties10*135 schroefdraadas
Rem-optiesVelg, roller, schijf tot 180 mm


Enviolo sportive naaf
Ontworpen voor sportieve fietsen of fietsen met steekas oplossingen.
Technische specificaties:
EsthetiekGesmeed – sportief design met bewerkte uitsparingen
AfwerkingGeanodiseerd met lasergravure
Versnellingsbereik380%
Max. bruto voertuiggewicht280 kg*
Max. ononderbroken koppel120 Nm*
Max. vermogen500 W*
Vrijloop3 veren
Robuuste interne componentenYes
As-opties10*135, 12*142, 12*148
adaptersets Rem-opties: Velg, schijf tot 203 mm

Enviolo cargo naaf
Ontworpen voor bakfietsen of fietsen met hoge belasting.
Technische specificaties:

EsthetiekGegoten met bewerkte uitsparingenAfwerkingLak met tampondruk
Versnellingsbereik 380%
Max. bruto voertuiggewicht 280 kg*
Max. ononderbroken koppel 80 Nm*
Max. vermogen 500 W*
Vrijloop3 veren
Robuuste interne componentenYes
As-opties10*135, 12*142, 12*148
adaptersets Rem-opties: Velg, schijf tot 203 mm


Elke uitvoering van de naaf is te verkrijgen

Infinity = mechanisch bediend met draaihandvat op het stuur, U schakelt zelf
Harmony = Automatisch werkend ,U kan zelf de instelling bepalen wanneer hij moet schakelen
Harmony H-sync = Automatisch werkend en geintegreerd in het Bosch ebike motor aandrijfsysteem (meest stabiel werkend automatische oplossing)

Welke fiets kopen met Enviolo?

Wij hebben in onze winkel een ruim aanbod van fietsen met Enviolo. Onze werkplaats en magazijn is tevens super uitgerust om uw fiets met enviolo te onderhouden.
De fietsen van Riese& Muller en Velo de ville  zijn te verkrijgen met de Enviolo naaf. Dit zowel in handmatig als automatisch schakelen.

De RM Superdelite enviolo

De RM Swing enviolo



{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x