WIELEKE

Batterij elektrische fiets

Soorten batterij elektrische fiets

Nickel-metaalhydride

Deze batterij heeft een goede prijs naar energiedichtheid. Het nadeel van dit soort elektrische fiets batterijen is dat de zelfontlading vrij groot is. Je moet dus vaker herladen of constant een druppellader aansluiten.

Lithium-polymeer

De voorbije jaren werden deze batterijen vooral gebruikt op elektrische fietsen van Aziatische fabrikanten. Lithium-polymeer is niet geschikt voor e-bikes.

Lithium-ion 18650

Lithium-ion batterijen  de meest voorkomende en ideale batterij elektrische fiets. Deze batterijen hebben bijna geen zelfontlading. De cellen zitten in een aluminium omhulsel en zijn daardoor beter bestand tegen uitzetting.

Lithium-ion 21700

Er is een nieuwe standaard op komst: 21700. Deze batterijen zijn 21mm dik en 700mm hoog en kunnen meer dan 40% extra energie opnemen ten opzichte van de 18650. Deze standaard is ontwikkeld door autofabrikant Tesla.

Lithium-ion ebike batterij

Goede lithium-ion batterijen voor elektrische fietsen hebben vrijwel geen zelfontlading. Ze zijn bovendien goed beveiligd door een intern batterij management systeem (BMS). Dit BMS regelt onder andere de lading-ontlading en temperatuur.

Ook het merk van de cellen is een belangrijke factor. Net zoals bij gewone batterijen heb je merkproducten en onbekende batterijen. Hierin zitten grote verschillen, alleen zie je die niet aan de buitenkant. Bij ’t Wieleke verkopen we alleen batterijen voor elektrische fietsen met daarin batterijcellen van hoge kwaliteit.

Tip: Je hebt een batterij van matige kwaliteit als hij in 1 maand meer dan 10% capaciteit verliest als je fiets hebt weggezet.

batterij elektrische fiets

Batterij elektrische fiets


Wat is een kwalitatieve batterij?

Op de foto zie je een voorbeeld van een goede batterij

  • Hoogwaardige batterijcellen van merkfabrikant LG (ook Samsung en Panasonic zijn betrouwbare leveranciers
  • Plastic celhouders die de cellen op afstand van mekaar houden (goedkope batterijen zijn in elkaar gelijmd
  • Hoogwaardige BMS printplaat (batterij management systeem) met veiligheidsfuncties en communicatie met oplader


Hoe moet je de lithium-ion batterij van je elektrische fiets onderhouden?

  • Als je je elektrische fiets niet gebruik, berg je de ebike batterij op kamertemperatuur op (op ongeveer 60%), je kunt de batterij op die manier maanden wegleggen.
  • Laad je batterij op in kamertemperatuur en laat hem na het laden 15 minuten rusten voor je gaat fietsen.
  • In de winter (zeker onder het vriespunt) raden we je aan om de bij kamertemperatuur geladen en opgeslagen batterij pas direct voor je vertrekt in je elektrische fiets te steken. Als je veel in de kou fietst is een thermische hoes geen overbodige luxe. Als je je elektrische fiets buiten stalt, is het slim om de batterij mee naar binnen te nemen.
  • Opslag bij temperaturen onder -10° en + 60° kun je beter vermijden. Zet je elektrische fiets liever niet in de volle zon of neem de batterij mee in de schaduw.
  • De meeste lithiumbatterijen hebben gegarandeerd minimum 500 ladingen levensduur. Tussendoor laden telt niet mee, een halve lading is een halve laadbeurt.
  • Haal uw batterij elektrische fiets altijd uit de fiets als je deze op de fietsdrager meeneemt! 

Verleng de levensduur van de batterij van je elektrische fiets

  • Laat je ebike batterij 15 minuten rusten voor je hem oplaadt.
  • Laat je ebike batterij ook na het opladen 15 minuten rusten voor je gaat fietsen.
  • De ebike batterij van je elektrische fiets slijt meer op de krachtige stand ten opzichte van de eco-stand.
  • Leg je ebike batterij in de winter droog en op kamertemperatuur weg op +- 60%.
  • Probeer pieken van je ebike batterij te vermijden. Pieken zijn onder 10% en boven 95%: stop op tijd om bij te laden en haal de ebike batterij van de lader als hij meer dan 95% volzit. Hiermee verleng je de levensduur.

Wil je meer weten over de batterij elektrische fiets?










{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x