Shimano naafversnellingen
Werking?
Een naafversnelling werkt met een systeem van tandwielen en planeetwielmechanisme,deze zitten in de naaf van het achterwiel verwerkt. Door het manipuleren van een hendel aan het stuur, die via een kabel met het mechanisme is verbonden, worden de tandwielen van plaats veranderd en verandert de overbrenging, de versnellingsratio en dus de versnelling.
Modellen
Shimano heeft 2 reeksen namelijk:
Nexus: verkrijgbaar in 3,5,7 of versnellignen. Dit binnenwerk loopt in het vet.
Alfine: verkrijgbaar in 8 of 11 versnellingen; Deze naaf is hoogwaardiger afgewerkt en loopt in de olie. Het wiel zal hierdoor ook soepeler lopen. Alfine reeks is ook nog eens te verkrijgen in DI2 (electronisch schakelen), met dit systeem schakelt de fiets zelf van versnelling. Met de mogelijkheid om ook nog handmatig te schakelen.
Voordelen
+ Onderhoudsvrij
+ Kettingkast mogelijk
+ Prijs
+ Stilstand schakelen
Nadelen
- niet ideaal met middenmotors, of je moet de elektronisch geschakelde versie nemen
- gewicht
- gewicht
- loopt zwaar, Alfine loopt al merkelijk lichter dan de Nexus