Rohloff-naaf

Rohloff levert fietsversnellingsnaven, sinds 1998. Deze naafversnelling zit in het achterwiel en heeft 14 versnellingen. De Rolhoff-naaf is een techniek die zichzelf goed bewezen heeft.  De 14 versnellingen komen wat bereik betreft overeen met een fiets met drie voorbladen en een 9-speed cassette achter. Ja, je kan er dus ook licht mee fietsen.

Voordelen

Stilstaand terugschakelen.
Dit vind ik persoonlijk na vele kilometers ermee gereden te hebben het grootste voordeel. Je staat voor een verkeerslicht en hebt nog niet teruggeschakeld. Of je gaat een helling af en meteen daarna gaat de weg steil omhoog. Soms ben je dan te laat met terugschakelen. Met een Rohloff-naaf kun je altijd schakelen. Dus ook als je stil staat. Vooral op een tandem is een Rohloff-naaf erg handig.

Onderhoudsarm.
Het grote voordeel is dat deze naaf nagenoeg onderhoudsvrij is. In tegenstelling tot een gangbaar derailleursysteem, loopt de ketting recht en is daardoor minder aan slijtage onderhevig. De Rohloff-naaf hoeft maar één keer per jaar of iedere 5.000 kilometer met olie gespoeld te worden. En dit is iets dat je makkelijk zelf kunt. En anders leggen we dat je gerust uit. Tenminste. . . als je hier jouw fiets hebt gekocht.

Schakelgemak.
Met de draaischakelaar aan de rechterkant op het stuur, kun je schakelen zonder dat je hoeft op te letten of de ketting scheef staat. Bovendien schakelt het razendsnel en hoef je niet te wachten tot de ketting op een ander blad ligt. 

Riem i.p.v. ketting.
In plaats van een ketting kun je een riem toepassen. Omdat je geen kettingolie nodig hebt, houd je je broek schoon:-) Een riem gaat veel langer mee dan een ketting en je hoeft hem minder vaak na te spannen. Een riem maakt een fiets helaas alleen wel wat duurder. Maar een riem heeft ook langere levensduur!

Degelijk.
Vooral voor vakantiefieters is een Rohloff ideaal. Immers een gemiddelde vakantiefietser neemt zijn fiets mee in het vliegtuig en daar gaat wel eens iets mis. Een Rohloff is degelijker dan een achterderailleur en kan bijna niet stuk. Een Rohloff-naaf kan niet verbuigen of verlopen. Geen grote stappen. Je kent het gevoel vast wel. Je wilt iets lichter trappen, maar als je schakelt, fiets je meteen heel erg licht. Of je wilt iets zwaarder trappen en na een tandtandje afschakelen trapt je te zwaar.

Nadelen


Inrijden.
In de 6e en 7e versnelling maakt de Rohloff-naaf hij een gezellig geluidje. Dat wordt later iets minder maar zal altijd zo blijven. Niet zo erg want de 6e en 7e gebruik je alleen wanneer je een berg beklimt. Meestal rijd je op glooiend terrein in de 10e, 11e of 12e versnelling. Wat het geluid betreft, Rohloff-naven vanaf -ongeveer- serienummer 47.000 maken minder geluid. We zitten nu boven de 160.000.


Kracht terugnemen
Van 8 naar 7: kracht terugnemen. Het schakelen tussen de 7 en 8 gaat wat minder als je gewoon doortrapt. Daarom moet je dan even wat kracht terugnemen. Eigenlijk is de Rohloff een 2 x 7 vernellingsnaaf en tussen 7-8 schakelt hij van 1 naar 2.  Bij deze stap is het nodig om even kracht weg te nemen.  Eigenlijk ga je deze stap enkel nemen bij het beklimmen van een berg. Ga ervan uit dat 1 tot 7 uw bergversnellingen zijn en 8 tot 14 uw gangbare en meest gebruikte range.
Versnelling 8 tot 14 zijn geruisloos en zeer aangenaam.

Prijs
Snel terug verdient als je veel km's afmaalt.

Hoe lang gaat een Rohloff-naaf mee en hoe zit het met onderhoud?

Anno 2016 zegt Rohloff het zelf niet te weten. Een Duitser heeft tot nu toe meer dan 200.000 kilometer ermee gereden. Ikzelf heb die ervaring -nog- niet en durf hem te garanderen tot 100.000 kilometer.

Wieleke verkoopt al zeer lang Rohloff versnellings systemen
txt
Verkoopsvoorwaarden
Smissestraat 40 - 2430 Laakdal
Dinsdag - Vrijdag
10u-12:30u&13u-18:30u
Zaterdag
9u - 17u
Maandag
Winkel Op afspraak!
Zondag+Feestdagen
Gesloten