Nuvinci

Werking
Versnellingen werken middels tandwielen, maar niet bij de NuVinci. Deze naaf is een traploze versnelling, net als bij een oud Dafje. Het hart van de naaf zijn acht metalen kogels. Deze kogels zitten ingeklemd tussen twee metalen ringen. De ene ring zit vast aan het achterste tandwiel, brengt de kogels aan het draaien en deze brengen op hun beurt, via de tweede ring, het achterwiel in beweging. Door aan de versnellingsgreep op het stuur te draaien, verplaats je de positie van de kogels ten opzichte van de ringen. Hierdoor verandert de overbrengverhouding tussen de platen en daarmee de mate van versnelling. .De naaf is één afgesloten geheel die gevuld is met tractievloeistof, een soort olie.
Het is even wennen: geen schakelmomenten en geruisloos. Draai aan de schakelhendel en heel gelijkmatig verandert de versnelling. Erg prettig. Én je kunt schakelen terwijl je kracht zet. Ook over het bereik van de NuVinci zijn we positief. Met het bereik bedoelen we of je in een laag verzet makkelijk bergop kunt en in een hoog verzet niet als een gek hoeft te trappen als je wind mee hebt. Het bereik van een NuVincinaaf met één kettingblad voor is zo’n 330%,360% of 380% (afhankelijk van model van de naaf) tegen 526% van een 14- versnellings Rohloffnaaf en 519% van een 27-versnellingsfiets met derailleur. 

Voordelen
-onderhoudsvrij
-lange levensduur
-traploos en stilstaand schakelen


Nadelen
-gewicht
-rendementsverlies

Wij vinden deze naaf uitermate geschikt in combinatie met middenmotors om een comfortabel en onderhoudsvrije systeem te creëren.
Bosch heeft zelfs de naaf mee geintegreerd in het systeem. De werking is dan volautomatisch in samenwerking met de motor en het systeem noemt dan H-sync.
Ons advies is om deze naaf niet in gewone fietsen te gebruiken, dan is een Rohloff of Pinion een betere oplossing!

Uitvoeringen

Nuvinci 330 = versnellingsbereik van 330%
Nuvinci 360 = versnellingsbereik van 360%
Nuvinci 380 = versnellingsbereik van 380%

Elke uitvoering van de naaf is te verkrijgen

Infinity = mechanisch bediend met draaihandvat op het stuur, U schakelt zelf
Harmony = Automatisch werkend ,U kan zelf de instelling bepalen wanneer hij moet schakelen
Harmony H-sync = Automatisch werkend en geintegreerd in het Bosch motor aandrijfsysteem (meest stabiel werkend automatische oplossing)

Verkoopsvoorwaarden
Smissestraat 40 - 2430 Laakdal
Dinsdag - Vrijdag
10u-12:30u&13u-18:30u
Zaterdag
9u - 17u
Maandag
Winkel Op afspraak!
Zondag+Feestdagen
Gesloten