WIELEKE

Gates riemaandrijving voor de fiets

Wie is Gates Carbondrive?

Gates Carbon drive is toonaangevende leverancier van aandrijfsystemen voor de auto-moto en industriele toepassing. Dit al sinds 1911 . Gates levert al decennia riemen voor de fiets industrie en heeft zichzelf al bewezen.

Zij onderscheiden zich door carbon draden te verwerken in de riemen om zo een zeer betrouwbaar product te kunnen aanbieden.

Gates riem

Doorsnede gates riem voor de fiets

Wieleke is specialist in riemaandrijving

Fietsen met riemaandrijving staat elke keer garant voor een schone, stille en snelle tocht. Een fiets met riemaandrijving onderhoudsvriendelijk en loopt altijd soepel. Meer tijd om te fietsen dus!

Riemaandrijving CDX, CDC en CDN

Bij ‘t Wieleke werken we vooral met de Gates Original riem. Riemaandrijving wordt veel besproken: er zijn evenveel meningen als ervaringen.

CDC riem

Het is decennia geleden begonnen met de CDC riem, deze is supersterk. Maar heeft vooral een zeer stijf en kwalitiatief frame nodig om perfecte werking te garanderen.

CDX riem

Daarnaast is er sinds begin 2012 ook de Gates CenterTrack riem (ook wel CDX).  Ons Sportief huismerk Sarco rusten wij uit met de CDX riemaandrijving. Gates heeft in 2017 beslist om zich vooral te focussen op de CDX riem.

CDN riem

2018 is er een goedkopere variant bijgekomen, namelijk de CDN riem. Deze is compatibel met de CDX tandwielbladen. Deze riem mag enkel gebruikt worden voor recreatief en stadsgebruik. Fietsen waarop grotere krachten worden uitgeoefend mogen enkel de CDX riem gebruiken.

Hoe herken je de riemen uit elkaar?

De vertanding CDC riem is volldig vol en de tand van de CDX en CDN riem is in het midden gedeeld door een gleufje.
CDX en CDN riem herken je aan de buitenkant. De CDN riem is aan de buitenkant glad en de CDX is aan de buitenkant geribbeld.

CDX riem en CDC riem

Levensduur van een riem

Riemen gaan gemiddeld 3 keer zo lang mee als een traditionele ketting. En je hoeft hem ook niet te smeren!

Voordelen van riemaandrijving (belt-drive)

  • Riemaandrijving is onderhoudsvrij (je hoeft geen olie op de riem te doen)
  • Naspannen is ook vrijwel nooit nodig
  • Zand op de riem veeg of spoel je er makkelijk af
  • Een riem geeft minder weerstand
  • Hij weegt ongeveer een derde van wat een ketting weegt

Nadelen van riemaandrijving (belt-drive)

  • Riemen passen alleen op fietsen met een Rohloff-naaf of Pinion
  • Riemaandrijving werkt alleen met een enkel voor- en achterblad (niet met een cassette)
  • Riemen passen niet op elk frame
  • Je kunt de riem niet loshalen, hij moet altijd door het frame heen (Santos heeft overigens wel een achterbrug die los kan

Vragen over de Gates riem?

Wat als er een steentje tussen komt?

Heeft u ooit een steentje tussen uw cassette gehad? De kans hierop is zeer klein, de riem beweegt met een bepaalde snelheid waardoor het steentje o.i.d. weg geketst wordt i.p.v. tussen een riemvertanding gaat zitten. Gebeurt het toch dan zal het einde verhaal van de riem zijn, evenals dat het einde verhaal voor de cassette zal zijn. Een kleine takje zal geen kwaad kunnen.

Kan iemand de riem oversnijden?

Dat was de meest aparte vraag voor mij tot nu toe… alles kan kapot, een riem dus ook. De kans is alleen groter dat de banden de pineut zijn. Met een half doorgesneden riem kan alsnog doorgefietst worden (uiteraard niet aan te raden, maar alleen in geval van nood).

Kan de riem breken ?

De riem wordt ook toegepast op bijvoorbeeld Harley Davidsen motoren, deze hebben veel meer vermogen dan een mens ( max. 7 Watt per kg bij een prof wielrenner, Rasmussen woog ca 60 kg: 420 Watt . 1 pk = 736 Watt, dus Rasmussen leverde gemiddeld 0.57 pk. Een beetje Harley levert meer dan 50 pk). Zolang de riem juist behandeld wordt zal hij niet breken, dit is uitvoerig getest.

Wat doet vuil op de riem?

In het "voortandwiel” zitten gaatjes waar de tanden van de riem invallen, hierdoor wordt het vuil dat op de riem zit erdoorheen geperst en is het dus geen enkel probleem. In een enkel geval waar er bv grote hoeveelheden klei en ijs op het "voortandwiel” belanden zou het fout kunnen gaan, de ervaringen zijn er alleen nog niet om deze theorie te ondersteunen. Over het algemeen functioneert een riemsysteem alleen maar beter in winterse omstandigheden omdat een ketting volkomen droogloopt door de pekel.

Is een riem zwaarder dan een ketting?

Een riem is lichter dan een ketting en gezien de levensduur ook goedkoper. (1 riem gaat ruim 2 keer een ketting mee).

Kan hij overslaan?

Wanneer de riem goed op spanning staat en juist gemonteerd is zal hij niet doorslaan. Door de krachten op de riem is het mogelijk dat een frame zal vervormen waardoor de afstand tussen het voortandwiel en het achtertandwiel kleiner wordt, daardoor zou er een kans zijn dat hij overslaat. Een riem heeft de neiging om de vorm van een cirkel aan te nemen wanneer hij ontspannen is daardoor ligt hij niet meer goed om het achtertandwiel als hij slap staat. Wanneer je een stijf frame hebt dat erop berekend is zal dit dus niet gebeuren (denk bv aan een santos). Ook is door Rohloff een zogenaamde "Snubber” verplicht gesteld op riemaangedreven Rohloff fietsen. Een Snubber is een rolletje dat op ca 1,5 mm van de riem is gemonteerd bij het achtertandwiel. Wanneer de riem de neiging zou hebben om over te slaan verhinderd de snubber dit door de riem terug te drukken op het tandwiel. Kortom: hou de spanning in de gaten en zorg voor een goed frame (nogmaals: bij een goedkope rohloff fiets zit ook een goedkoop frame! ).

Welk onderhoud is nodig?

Bij een onderhoudsbeurt van de fiets zal ook de spanning van de riem gecontroleerd worden. Wanneer de riem erg vies is kunt u hem gewoon afborstelen met een harde borstel en naspoelen met water. De riem heeft geen smering nodig waardoor hij ook schoon blijft. Zomers wanneer het warm is kan het zijn dat de riem geluid maakt. Dit wordt veroorzaakt door stof wat aan de riem blijft hangen. Dit kan opgelost worden door de riem met een harde bostel te borstelen. Bij een riemaangedreven fiets is wel een speciaal frame nodig. De riem moet door het frame doorgehaald worden om hem te vervangen. Een fiets waar een ketting op gemonteerd zit is vaak niet te gebruiken voor een riem.

Wanneer moet ik de riemaandrijving vervangen?

De riem moet worden vervangen wanneer het tandprofiel de vorm van een haaivin krijgt. Hetzelfde geldt voor de tandwielen. Een goede indicatie vormt ook de manier waarop de riem op het tandwiel aansluit. Nieuw sluiten ze naadloos op elkaar aan. U kunt dus in één oogopslag zien of de tanden van de riem te klein of die van het tandwiel te groot zijn. Het blauwe oppervlak van de riem is niet bedoeld als slijtage-indicator. De riem kan nog lang nadat de blauwe kleur verdwenen is, gebruikt worden. Het voortandwiel moet worden vervangen als de grijze beschermlaag afgesleten is en de riem over het aluminium oppervlak loopt. Het riemaandrijving blijft weliswaar bruikbaar, maar zonder beschermlaag neemt de slijtage toe.

Gates riem

Geen probleem voor de gates riem!


{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x