WIELEKE

Derailleur versnellingen

Derailleur systeem is een open aandrijfsysteem met op het achterwiel meerdere (6,7,8,9,10,11 of 12) tandwielen, ook wel cassette genoemd.
Vooraan op de rechtercrank (traparm) bevinden zich 1,2 of 3 tandwielen .
Deze tandwielen voor en achter worden gekoppeld door een ketting en de positie bepaald welk verzet je trapt.
Het verplaatsen van de ketting op de tandwielen gebeurd door de derailleurs (schakelapparaat). Als er vooraan maar 1 tandwiel is zal er enkel achteraan een derailleur aanwezig zijn. De derailleur wordt door de shifter bediend (bedieningseenheid op het stuur). Deze shifter kan de derailleur mechanisch of elektrisch bedienen.

Soorten:

Voor elke stijl (race, mtb, stadsfiets, ...) zijn er specifieke systemen ontwikkeld.
Daarnaast zijn er ook nog meerdere merk die systemen aanbieden.

Hieronder de bekendste:

  • Shimano (Japans): Bied een compleet gamma aan van stads tot race en zelf elektrisch geschakelde systemen.
  • Campagnolo (Italiaans): Bied enkel systemen voor de racefiets aan.
  • Sram (Amerikaans): Bied compleet gamma aan van stads tot race en zelfs elektrisch draadloze geschakelde systemen.

Voordelen:

+ geschikt voor extreme situaties
+ geschikt voor e-bikes
+ laag gewicht
+ wiel uitneembaar
+ versnellingen zijn makkelijk aan te passen

Nadelen:

- onderhoudsgevoeliger
- niet in stilstand kunnen schakelen
- geen gesloten kettingkast mogelijk

SRAM Dual-Drive

Sram heeft als enige nog een versnellingssysteem dat de combinatie maakt van 3 versnellingsnaaf met 9 versnellingen derailleur achter. Je hebt dus 27 versnellingen met maar 1 tandwiel vooraan.
Deze versnelling heeft de naam Sram Dual-drive.

2017 heeft Sram beslist om te stoppen met de productie van naafversnellingen. Dus ook deze versnelling zal uit de markt verdwijnen.



{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x