Info batterijen

Info batterijen


Nu dat Bosch in 2013 2 nieuwe types accu’s heeft gelanceerd, leek het mij wel interessant om te weten wat er nu eigenlijk verandert is, in de accu’s zelf. Ik heb heel wat onderzoek moeten doen om aan volgende info te geraken . Er komen altijd veel vragen binnen over de Bosch accu's, en welke reikwijdte je behalen kunt.

Bosch gebruikt Li-Ion accu's en een Li-ion batterij zet chemische energie direct om in elektrische energie. Hij bestaat uit twee polen, de anode en de kathode. Een Li-ion batterij kan er niet goed tegen als hij te veel ongecontroleerd geladen wordt, te diep ontladen of te warm wordt. Om dit te voorkomen wordt iedere batterij voorzien van een stukje intelligentie.

Dit stukje intelligentie wordt ook wel BMS genoemd, het batterij-management-systeem zorgt ervoor dat het hele accu pakket optimaal geladen en ontladen kan worden. Bosch gebruikt zelfs slimme BMS , deze kan communiceren met het ganse systeem. Tevens is de batterij hierdoor ook uitleesbaar met pc om foutcodes en problemen op te sporen. Op deze pagina vind je nog meer info over het BMS systeem.

Bosch 288 watt Accu

Bosch 288 watt accu 1e generatie Vanaf 2011 werden er bij de 288 watt Bosch accu's Samsung cellen gebruikt. De cellen zijn van het type Samsung ICR18650-22 p 3.6V 2200mAh lithium-ion De totale capaciteit 2200 mAh keer 3.6 v keer 40 cellen = 316,8 WH Uitschakeling onder volledige belasting bij 31,2 Volt en heeft dan nog 7% restwaarde Na 500 cycli laden, wordt er gezegd dat nog steeds meer dan 60% capaciteit beschikbaar zou moeten zijn.

Bosch batterij 288 watt uur

Bosch 288 watt Accu

Bosch 288 watt accu 2e generatie Omstreeks juni 2012 werden er bij de 288 watt Bosch accus LG cellen gebruikt. De cellen zijn van het type LG 18650 E1 3.6V 2100mAh lithium-ion De totale capaciteit 2100 mAh keer 3.6 v keer 40 cellen = 302,4 WH Uitschakeling onder volledige belasting bij 31,2 Volt en heeft dan nog 5% restwaarde Na 500 cycli laden, wordt er gezegd dat nog steeds meer dan 60% capaciteit beschikbaar zou moeten zijn.

Bosch batterij 288wh 2e genereratie

Bosch 300 watt Accu

De 300 watt Bosch accu’s hebben dezelfde cellen als de oude Bosch 288 accu’s 2e generaratie. Maar ze hebben gewoon het uitschakelmoment voor deze nieuwe accu's naar beneden gezet. Dat betekent 12 WH meer capaciteit en een goede 4% meer capaciteit tegenover de oude 288 watt batterij. Dit klinkt op het eerste niet veel verschil maar heeft wel een beslissende invloed op de cellen die eerder aan vervanging toe zijn.

Dus nu zou er 99,2% van de totale capaciteit beschikbaar zijn op de nieuwe 300 Bosch accu. 2100 mAh keer 3.6 v keer 40 cellen = 302,4 WH. totale capaciteit Dus verblijf totaal nog 2, 4Wh in de Bosch accu in plaats van 14.4 WH.

Ondertussen is cer nieuwe software beschikbaar voor de batterijen 288 wh 2e generatie ,zodat deze ook opgewaardeerd kunnen worden naar 300 wh.

Bosch 400 en 500 watt Accu

In 2013 worden er bij de Bosch 400 watt accu's Samsung cellen gebruikt. De cellen zijn van het type Samsung SDI INR18650-29E 2.5V 2900mAh lithium-ion De totale capaciteit 2900 mAh keer 3.6 v keer 40 cellen = 417,6 WH

In 2014 wordt er gebruik gemaaktvan de Lg cellen lgdame11865 Uitschakeling onder volledige belasting bij 29,5 Volt en heeft dan nog 3% restwaarde Na 500 cycli laden, wordt er gezegd dat nog steeds meer dan 70% capaciteit beschikbaar zou moeten zijn.

In 2016 heeft Bosch ook batterijen met capaciteit van 500wh . Dit met hetzelfde gewicht en in dezelfde behuizing als van de 400 wh . Cellen worden steeds krachtiger, maar Bosch wil de bestaande klanten niet in de steek laten. Daarvoor kiezen zij ervoor om cellen te gebruiken die ook nog passen in oudere batterijen.

De lading van een accu ontstaat door een chemische reactie en die zijn nu eenmaal temperatuur onderhevig. Het beste kun je opladen bij een kamertemperatuur van 20 °C. In de winter is de capaciteit tot wel 30% minder. Er zijn wat testen gedaan onder volgende omstandigheden :.

  • Slechts 80% beschikbare capaciteit bij 0 graden Celsius.
  • Slechts 60% beschikbare capaciteit wanneer opgeladen bij -10 graden Celsius.
  • Gecombineerde koude laden en koude ontladen is de capaciteit nog minder, ongeveer 48%

Wanneer je batterij langdurig niet gebruikt, best opladen tot 60% en zo kan je ze enkele maanden op kamertemperatuur wegleggen. Zeker niet leeg of volledig vol bewaren !

Bms Batterij Bosch management systeem

Bosch gebruikt Li-Ion accu's en een Li-ion batterij zet chemische energie direct om in elektrische energie. Hij bestaat uit twee polen, de anode en de kathode. Een Li-ion batterij kan er niet goed tegen als hij te veel geladen wordt, te diep ontladen of te warm wordt. Om dit te voorkomen wordt iedere batterij voorzien van een stukje intelligentie.

Dit stukje intelligentie wordt ook wel BMS genoemd, het batterij-management-systeem zorgt ervoor dat het hele accu pakket optimaal geladen en ontladen kan worden. Hierdoor kan per batterij geregeld worden hoeveel energie er nog in en uit kan. Het BMS zorgt er ook voor dat de batterij zeer snel wordt opgeladen tot 80% en de laatste 20 % gebeuren in een druppelstand .En in die laatste 20 % gaat het BMS ervoor zorgendat alle cellen in de batterij gelijk opgevuld worden.

Zodat het batterijpakket bij elke volledige lading in nieuwstaat wordt gebracht (buiten de natuurlijke slijtage dan). Dus door het BMS mag je laden wanneer je wilt en kan je niets verkeerd doen . Dit systeem maakt het batterijsysteem wel wat duurder ,maar garandeerd wel een jarenlang probleemloos genot.

Extra info over batterijen niet specifiek Bosch

Typen Batterij voor Electrische Fietsen

Vergeet niet, dat de batterij een essentieel onderdeel is van een electrische fiets. Zorg ervoor dat je een merk batterij waar mogelijk koopt, met tenminste twee jaar garantie.

In het algemeen, lithium-batterijen bieden de beste prestaties, afmetingen en gewicht. Je zult ze standaard op de meeste gerenommeerde electrische fietsen terug vinden. Lithium-batterijen zijn toekomst bestendig en is uw investering waard, omdat ze weining onderhoud vereisen in vergelijking met andere batterijen.

Lithium-ion, lithium-polymeer en binnenkort lithium-zwavel batterijen zijn populair onder electrische fiets fabrikanten. Batterijen werken in het algemeen niet goed met snelle opladers.

Voor dagelijks woon-werkverkeer, is een normale oplader perfect, maar voor die verlegging van de kilometerstand, zoalsvoor koeriers, recreatie fietsers, politieagenten is een tweede accu misschien een waardevolle investering. Vervanging van batterij kan in de kosten lopen, laat je daarom niet verrassen. Het kan zijn dat u om de 3 jaar uw batterij moet vervangen, afhankelijk van het gebruik en de kwaliteit. Ondanks de hoge vervangings kosten, blijft het goedkoper dan benzine voor uw auto.

  • Nikkel Cadmium (NiCD)
  • Nikkel Metaal Hydride Accu (NiMh)
  • Lithium-Ion Accu (Li-Ion)
  • Li-PO lithium-polymeer accu
  • LifePo4 (de nieuwste)

Opletten grote capacitiet batterij wil niet zeggen veel km's kunnen doen . De efficientie van de motor en gewicht fiets speelt ook een grote rol . NiCd accu voor Electrische Fietsen Deze accu word niet meer gebruik, en zult u ook niet tegen komen in nieuwe electrische fietsen. De batterij is de voeding van de elektrische fiets. Er zijn verschillende soorten batterijen die verschillende prestatie-eigenschappen bezitten en verschillen in kosten. De batterij valt makkelijk op bij de meeste electrische fietsen. Sommige batterijen zijn belachelijk groot in verhouding tot de fiets zelf. Terwijl in andere electrische fietsen de batterij wordt verwerkt in het frame, vaak genoemd als monocoque frame.

Integratie

De batterij oplader is verantwoordelijk voor het opladen van de accu. De controller is verantwoordelijk voor het beheer en het aansluiten van de accu naar de andere delen van de electrische fiets. De batterij moet overeenkomen met de lader en de controller. Dit betekent, niet zomaar een controller of oplader kan kopen. Het is beste is alles bij de zelfde leverancier te kopen. Tenzij je van plan bent om zelfs alles samen te stellen. Moderne accu’s hebben een ingebouwde batterij management systeem (BMS), die verantwoordelijk is voor de diagnose en het in de gaten houden bij het opladen van de batterij en de lopende operatie. De BMS werkt in synchronisatie met de lader en de controller. In sommige systemen, is het BMS in de controller verwerkt. Er zijn gewoonlijk twee zekeringen in elke batterij. Een beschermt de batterij bij het oplaadproces en de andere beschermt de accu tijdens het gebruik. De accu bestaat uit een paar losse cellen die verbonden zijn met elkaar in serie om de uitgangsspanning, of parallel om de uitgangsstroom te verhogen.

NiMh accu voor Electrische Fietsen

Voordelen van NiMh accu is dat het een hoge energie dichtheid heeft, goed te verkrijgen en kan goed tegen sterk wisselende vermogensafgife. Nadelen: Moet om de 10 laad beurten worden ge-refreshed. Dit hoeft echter niet bij de fietsen van Batavus, Koga Miyata en Sparta. De lader moet wel altijd aan de fiets blijven indien de fiets niet word gebruikt. NiMh accu´s laden over het algemeen sneller dan andere accu´s. Het geheugeneffect (memory effect) is vrijwel nihil. De zelfontlading van een NiMh accu is groter dan van een NiCd accu. U zult vaker moeten herladen ook indien de accu is opgeslagen. De gebruiksmogelijkheden van de NiMh cellen zijn beperkt van –5 graden Celsius tot ca 40 graden Celsius.

Li-Ion accu voor Electrische Fietsen

Deze accu’s zijn op dit moment het meest in gebruik. Geen geheugeneffect meer en refreshen is ook niet meer nodig. Li-Ion accu’s word ook gebruikt in MP3 spelers, mobiele telefoons, en ander apparaten Voordelen: Licht van gewicht, relatief veel capaciteit, minder gevoelig voor temperatuurswisselingen. De prijs is op deze moment zeer gunstig . En batterijen hebben door de jaren al vele gebruiksdoelen. Firma Bosch heeft met dit type van batterijen al vele jaren ervaring (accu gereedschappen ), ook gebruiken zij eigen hoogrendementscellen . Superlaag gewicht en tevens snelle oplading mogelijk. Nadelen: Geen en naar onze mening op deze moment de meest gunstige en betrouwbare batterij type . Ook de auto industrie kiest voor deze cellen ! (bv tesla)

Lithium Polymeer accu (LiPo)

Lithium polymeer accu werden enkele jaren voorgesteld als ideale batterij voor fiets. Polymeer batterijen hebben een vlakkere ontlaadstroom. En deze batterijen werden meestal aangeboden in goedkopere fietsen. Het probleem bij polymeer batterijen is dat de cellen niet in een stevig omhulsel zitten. Voor gebruik met meerdere cellen is deze technologie niet echt goed. Wel voor enkelvoudige cellen zoals bij een telefoon. Het grote voordeel is dat de batterij plat is ten opzichte van Lithium-ion cellen die in een metaal omhulsel zitten.

Accucapaciteit bij lagere temperaturen zoals in de winter

De capaciteit van een accu wordt gemeten bij een temperatuur van 25 graden Celcius. Zodra de temperatuur daalt neemt ook de capaciteit af. Dit fenomeen is sterker bij NiMh accu's dan bij Li-Ion en LiPo accu. Bij de Li-Ion en LiPo accu''s wordt een indicatie gegeven van een verlies van 1% capaciteit per graden temperatuurdaling. Bij 15 graden is dus de capaciteit al 10% lager en bij het vriespunt is de capaciteit al 25% lager. Dit is dan ook de reden dat het verstandig is om de accu binnenshuis op te laden. Overigens, het capaciteitsverlies is niet permanent, zodra de temperatuur weer stijgt zal ook de capaciteit weer toenemen.


{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x