Info batterij elektrische fiets

Soorten

Nickel-Cadmium (lood) batterij: deze batterij zal U vandaag de dag niet meer in de verkoop tegenkomen. Was een van de eerste soort batterijen en hadden een hoog gewicht ten opzichte van de gedragen energie. Is ook zeer vervuilend en mag niet meer verkocht worden

Nickel-Metaalhydride: Deze batterij heeft een goede prijs naar energiedichtheid maar de negatieve punten van dit soort van fiets batterij is: Zelfontlading is vrij groot, dus u zult vaker moeten herladen of constant druppellader aansluiten.

Lithium-polymeer:

De voorbije jaren werden deze vooral gebruikt door Aziatische fabrikanten van elektrische fiets systemen. Lithium polymeer is niet geschikt om in een e-bike te gebruiken. Deze batterijen worden meer gebruikt voor enkelvoudig cel gebruik, cellen zitten in een folie. Bij de meeste e-bikes zitten +- 40 cellen per batterij pakket. Lithium-ion: Op dit moment de meest voorkomende en ideale batterij voor elektrische fietsen. Deze batterijen hebben bijna geen zelfontlading als men tenminste kwalitatieve cellen gebruikt! De cellen zitten allemaal in een aluminium omhulsel en zijn dus beter bestand tegen uitzetting. De meeste courante cellen voor de elektrische fiets zijn 18650 (18mm dik en 650mm hoog). Al is er op dit moment een nieuwe standaard op komst 21700 (21mm dik en 700mm hoog), deze cellen kunnen meer dan 40% extra energie opnemen ten opzichte van de 18650. Deze standaard is er gekomen door autofabrikant Tesla.

Op dit moment zijn er proeven met een nieuw soort lithium batterijen die minder gevoelig zijn door laad en ontlaadstromen. Resultaat veel langere levensduur. Deze zijn gemaakt met een vast elektrolyt ten opzichte van de huidige. Maar deze technologie zal pas na 2020 op de markt komen.

Lithium ion fiets batterij

Een kwalitatieve lithium fiets batterij heeft bijna geen zelfontlading en is zeer goed beveiligd door een interne BMS ( batterij management systeem ). Deze BMS regelt de lading-ontlading, temperatuur, …

Ook het merk van de cellen bepaalt de kwaliteit van de batterij. Net zoals van gewone batterijen heb je merk producten (bv duracell) en onbekende batterijen. Iedereen weet dat hierin ook grote verschillen zitten. Alleen zie je dit niet aan de buitenkant van de fietsbatterij. Wij verkopen enkel producten waarin de beste batterij cellen zitten verwerkt!

Tip: Je hebt een al zeker een minderwaardige batterij wanneer de lithium batterij op 1 maand meer dan 10% capaciteit verliest (als je fiets hebt wegzet)

 

Wat is een kwalitatieve batterij ?

Op onderstaande foto zie je een voorbeeld van de perfecte batterij -Hoogwaardige batterijcellen van merkfabrikant LG , maar kunnen ook een van de andere 2 meest betrouwbare leveranciers komen van Samsung, Panasonic -plastic celhouders die de cellen mooi en stevig op afstand van mekaar houden. (goedkope batterijen zijn gewoon in mekaar gelijmd) -Hoogwaardige BMS printplaat (batterij management syteem) met alle veiligheidsfuncties en communicatie met oplader.

Batterij van elektrische fiets met BMS en 40 batterijcellen 18650
Binnenkant batterij elektrische fiets met BMS

Kwalitatieve lithium fiets batterij onderhouden

-Bij niet gebruik, de batterij opbergen op kamertemperatuur op +- 60%, batterij kan zo maanden weggelegd worden.

-Batterij laden op kamertemperatuur, na het laden best batterij even laten rusten (15 min) voordat je gaat rijden

-Bij gebruik in de winter (zeker onder 0°) adviseren we, de bij kamertemperatuur geladen en opgeslagen batterij pas kort voor vertrek in de elektrische fiets te steken. Bij regelmatig rijden in de kou is een thermische hoes ook een aanrader. Als je fiets onderweg stalt best batterij mee binnen nemen.

-Opslag: temperaturen onder -10° en + 60° best vermijden. Plaatst dus je fiets tijdens pauze bij hoge temperaturen niet in de volle zon. Of neem je batterij mee in de schaduw.

-De meeste lithium batterijen hebben gegarandeerd minimum 500 ladingen levensduur. Tussendoor laden telt niet mee als 1 maar bv: 1/2 laden is een ½ laadbeurt.

-Batterij altijd uit de fiets nemen wanneer je deze op fietsdrager meeneemt

 

Tip aantal ladingen levensduur elektrische fiets batterij kan je verlengen door:

-Batterij eerst laten tot rust (15min) komen voor je gaat laden

-Batterij na laden eerst even laten rusten (15 min) voor je gaat rijden

-Batterij ziet meer af onder krachtige stand ten opzichte van Eco-stand motor.

-Winterperiode droog en op kamertemperatuur wegleggen op +- 60%

-Uiterste pieken van batterij proberen te vermijden onder 10% en boven 95%, dit is een lastige klus. Onder 10% wil zeggen op tijd stoppen om bij te laden en boven 95% wil zeggen lader uittrekken op 95%. Is geen verplichting, alleen kan je de levensduur ermee verlengen. Dus wie comfort wil kan ook lader gewoon inlaten steken en die heeft ook minimum 500 ladingen (zijn al heel wat km’s). Voor degenen die toch willen stoppen op 95% is het wel nodig om af en toe te laden tot 100%. Zo gaat de batterij de cellen op tijd en stond balanceren.

Wil je alles weten over elektrische fietsbatterijen?

Kom gerust langs bij ons en we geven je graag meer info, helaas kunnen wij U niet via mail of telefoon helpen met uw vragen. Wij vinden persoonlijk contact nog steeds belangrijk en dit zorgt ook voor de minste misverstanden :-)

Verkoopsvoorwaarden
Smissestraat 40 - 2430 Laakdal
Maandag - vrijdag
10u - 12u & 13u - 20u
Zaterdag
10u - 18u
Woensdag
Op afspraak!
Zondag+Feestdagen
Gesloten